Η πλαστική ανάλυση ενός ζωγραφικού έργου και κατ’ επέκταση μιας οποιασδήποτε “κατασκευασμένης” εικόνας, εστιάζοντας στο φως και το χρώμα, αποτελεί το αντικείμενο αυτών των διαλέξεων. Μέσα από παραδείγματα ζωγράφων, ρευμάτων, κινημάτων της τέχνης από την Αναγέννηση μέχρι και τα τέλη του 20ου αιώνα εξετάζονται δύο από τα βασικά στοιχεία της πλαστικής ανάλυσης μιας εικόνας:
Χρώμα: Η λειτουργία και ο ρόλος του χρώματος από την αναγεννησιακή ζωγραφική μέχρι και τη μοντέρνα. Μέσα από την εξέταση αυτών των στοιχείων και με αναλύσεις παραδειγμάτων, περνάει όλη η ιστορία της τέχνης δίνοντας, ταυτόχρονα, το έναυσμα για περαιτέρω συζήτηση πάνω σε σημαντικές εποχές και καλλιτέχνες καθώς και για το πώς αυτοί εκφράστηκαν μέσα από τη ζωγραφική.
Αναλυτικό πρόγραμμα σεμιναρίου
1ο μάθημα
Γνωριμία, βιβλιογραφία με επεξήγηση και παρουσίαση. Μικρή αναφορά στη σύγχρονη τέχνη.
2ο μάθημα
Καραβάτζιο και δραματικό φως. Ζωρζ Ντε Λα Τουρ και το φως που εξευγενίζει.
3ο μάθημα
Βέρμεερ και η ολλανδική ζωγραφική του 17ου αιώνα. Έντουαρντ Χόπερ: ο Βέρμεερ του 20ου αιώνα.
4ο μάθημα
Ο Ρέμπραντ και το πορτραίτο.
5ο μάθημα
Το φως ως αναζήτηση του “υψηλού” στη ζωγραφική του Ρομαντισμού.
6ο μάθημα
Ζωγραφική και φως: Ιμπρεσιονισμός.
7ο μάθημα
Το χρώμα στην Αναγεννησιακή ζωγραφική. Η βενετσιάνικη σχολή: Τιτσιάνο. Η περίπτωση του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου.
8ο μάθημα
Από τους Ιμπρεσιονιστές στον Γκωγκέν: η αυτονομία του χρώματος.
9ο μάθημα
Το εκφραστικό χρώμα: Φωβ, Εξπρεσιονιστές, Καντίνσκυ και Γαλάζιος Καβαλάρης, Αφηρημένος Εξπρεσιονισμός, CO.BR.A., Μαρκ Ρόθκο, Ποπ Αρτ.