Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές δυσκολίες», διάρκειας 450 ωρών, το οποίο θα διεξαχθεί και θα υλοποιηθεί με εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας elearning.auth.gr.
Δομή Εκπαιδευτικού προγράμματος
Το πρόγραμμα δομείται σε τρεις ευρύτερες θεματικές:
Θεματική 1: Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες: Περιεχόμενο και Χαρακτηριστικά (150 ώρες)
- Θεμελιώδη ζητήματα ειδικής αγωγής
- Θεωρητικές προσεγγίσεις των μαθησιακών δυσκολιών
- Χαρακτηριστικά παιδιών και εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες
- Αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών
- Προβλήματα σχολικής μάθησης
- Σχέση μαθησιακών δυσκολιών και ΔΕΠ-Υ
- Διγλωσσία και δυσλεξία
- Η δυσλεξία στην ενήλικη ζωή
Θεματική 2: Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες: Διάγνωση και αξιολόγηση (150 ώρες)
- Βασικές έννοιες διάγνωσης των μαθησιακών δυσκολιών
- Διαγνωστική αξιολόγηση, έγκαιρη ανίχνευση, διδακτική αξιολόγηση
- Αξιολόγηση γλωσσικών δεξιοτήτων
- Αξιολόγηση αναγνωστικής επίδοσης
- Αξιολόγηση ορθογραφίας και παραγωγής λόγου
- Αξιολόγηση επίδοσης στα μαθηματικά
Θεματική 3: Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες: Αποτελεσματικές Διδακτικές πρακτικές (150 ώρες)
- Καλές πρακτικές – επιστημονική τεκμηρίωση
- Αναγνωστική ευχέρεια και κατανόηση
- Ορθογραφία και Παραγωγή γραπτού λόγου
- Φωνολογική Επίγνωση και Αποκωδικοποίηση
- Ανάπτυξη μαθηματικών δεξιοτήτων
- Χρήση τεχνολογίας
Μαθησιακά αποτελέσματα
Ολοκληρώνοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, οι συμμετέχουσες/οντες θα μπορούν:
- να αναφέρουν τα βασικά μαθησιακά και συμπεριφορικά χαρακτηριστικά για τις βασικές διαγνωστικές κατηγορίες στην ειδική αγωγή,
- να διακρίνουν τα βασικά συστατικά στοιχεία κάθε διαγνωστικής προσέγγισης στις ΕΜΔ,
- να χρησιμοποιούν σταθμισμένες ή άτυπες δοκιμασίες αξιολόγησης της ανάγνωσης,
- να αξιοποιούν την μεθοδολογία ανάλυσης λαθών στην παραγωγή γραπτού λόγου,
- να αξιολογούν τις δυσκολίες στα μαθηματικά και να χρησιμοποιούν τα υπάρχοντα εργαλεία αξιολόγησης,
- να μπορούν να διαβαθμίζουν το επίπεδο δυσκολίας των δραστηριοτήτων φωνολογικής επίγνωσης ανάλογα με τις ανάγκες της/του κάθε μαθήτρια/μαθητή,
- να εντάσσουν στη διδασκαλία τους τις αποτελεσματικότερες στρατηγικές διδασκαλίας της ευχέρειας και κατανόησης και να αναπτύσσουν κατάλληλο υλικό,
- να εντάσσουν στη διδασκαλία τους τις αποτελεσματικότερες τεχνικές διδασκαλίας της ορθογραφίας και της διδασκαλίας της παραγωγής γραπτού λόγου,
- να εφαρμόζουν τα στάδια μιας επιτυχημένης διδασκαλίας για τα μαθηματικά,
- να χρησιμοποιούν εκπαιδευτικά λογισμικά που έχουν αναπτυχθεί με στόχο την υποστήριξη των μαθητριών/τών με Μαθησιακές Δυσκολίες.
Μέθοδος υλοποίησης
Η επιμόρφωση θα υλοποιηθεί αποκλειστικά με ασύχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία αξιοποιώντας την ηλεκτρονική πλατφόρμα του e-learning, στην οποία αναρτώνται βιντεοσκοπημένες διαλέξεις (videos webinar), ηχητικές δημοσιεύσεις (podcasts), υλικό προς μελέτη (ebook, άρθρα κλπ), δραστηριότητες εμπέδωσης, μελέτες περίπτωσης και σύντομα κουίζ.
Ακόμη, προβλέπεται η λειτουργία forum για την ενίσχυση της συνεργασίας και της αλληλεπίδρασης των συμμετεχόντων, για την ανταλλαγή ιδεών, επίλυση αποριών και την ενεργητική συμμετοχή στο πρόγραμμα.
Εκπαιδευτικό υλικό / Άλλες παροχές
Στους συμμετέχουσες/οντες παρέχονται:
- ebooks
- παρουσιάσεις PowerPoint
- μελέτες περίπτωσης
- πρότυπα διαγνωστικών αξιολογήσεων
- πρωτόκολλα αξιολόγησης
- Videos
- βιντεοσκοπημένες διαλέξεις (videos webinar)
- ηχητικές δημοσιεύσεις (Podcasts)
- άρθρα
- προτεινόμενη βιβλιογραφία, εκπαιδευτικές ιστοσελίδες και λογισμικά