Η θεραπευτική προσέγγιση Watch me Play! που εφαρμόζεται στην κλινική Tavistock του Λονδίνου, παρέχεται από το ΔΙΚΕΨΥ προσαρμοσμένη στην ελληνική γλώσσα Κοίτα με να παίζω! σε συνεργασία με το Ίδρυμα Tavistock Clinic.
Η προσέγγιση Κοίτα με να παίζω! είναι ένας τρόπος υποστήριξης βρεφών και μικρών παιδιών (ηλικίας 0-7 ετών) και των φροντιστών τους. Αναπτύχθηκε με γνώμονα τις ανάγκες των μικρών παιδιών για επικοινωνία και συναισθηματική επαφή.
Έχει φανεί χρήσιμη σε ένα ευρύ φάσμα πλαισίων και οικογενειών (για οικογένειες μετά από υιοθεσία ή αναδοχή, οικογένειες με δυσκολίες στο δεσμό γονέα/ παιδιού, οικογένειες στην αρχή μιας αξιολόγησης με ασαφείς ή αναδυόμενες δυσκολίες, καθώς και οικογένειες που επιθυμούν απλά να έχουν βελτιωμένη επαφή με τα παιδία τους).
Η προσέγγιση προωθεί το παιχνίδι που καθοδηγείται από παιδιά, την ατομική προσοχή από τους φροντιστές και τη συζήτηση με τα παιδιά για το παιχνίδι τους. Οι φροντιστές κατά τη διάρκεια του Κοίτα με να παίζω! ενθαρρύνονται να παρέχουν στα παιδιά παιχνίδια κατάλληλα για την ηλικία τους παράλληλα με την αμέριστη προσοχή τους σε ένα ήσυχο περιβάλλον. Η εφαρμογή της μεθόδου μπορεί να γίνεται για σύντομα χρονικά διαστήματα δύο ή περισσότερες φορές την εβδομάδα.
Οι φροντιστές ενθαρρύνονται: να μιλούν με το παιδί για το παιχνίδι του να προβληματίζονται με έναν άλλο ενήλικα ή έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας σχετικά με τις παρατηρήσεις τους για το παιχνίδι του παιδιού να εκφράζουν τα συναισθήματα που αναβιώνονται καθώς παίζει το παιδί.
Η εκπαίδευση περιλαμβάνει δύο στάδια:
Εισαγωγή στη προσέγγιση Watch me Play!: Σάββατο & Κυριακή 05-06/04, 2025 και ώρα 10:00π.μ-16:00μ.μ.
Το πρώτο στάδιο αποτελείται από μια εισαγωγή στη μέθοδο, στην τεχνική και στην παρουσίαση κλινικών περιστατικών από τους εισηγητές. Απευθύνεται σε όλους τους ειδικούς ψυχικής υγείας (Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Ειδικούς Παιδαγωγούς, Ψυχολόγους, Ψυχιάτρους, Σύμβουλους Ψυχικής Υγείας, προπτυχιακούς κι μεταπτυχιακούς φοιτητές ψυχολογίας) καθώς και εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να εργαστούν ή ήδη εργάζονται με γονείς και παιδιά έως 7 ετών. Στο τέλος οι εκπαιδευόμενοι θα λάβουν βεβαίωση παρακολούθησης, για το Εισαγωγικό σεμινάριο «Watch me Play» Πρακτική ψυχαναλυτικής κατεύθυνσης, Εργασία με γονείς & παιδιά (0-7). Μόνο με την ολοκλήρωση του εισαγωγικού σεμιναρίου τα εκπαιδευόμενα μέλη δεν θα είναι σε θέση να εφαρμόσουν την μέθοδο στο κλινικό τους έργο
Εκπαίδευση στη προσέγγιση Watch me Play!: 8 εποπτικές συναντήσεις διάρκειας 1 ½ ώρας έκαστος.
Το δεύτερο στάδιο απευθύνεται σε όσους εκπαιδευόμενους θέλουν να προχωρήσουν στην ολοκλήρωση της εκπαίδευσης της μεθόδου και να ενταχθούν στην ομάδα θεραπευτών Κοίτα με να παίζω! της Ελλάδας. Αποσκοπεί στη βιωματική εμπειρία και πρακτική εξάσκηση της μεθόδου από τους σπουδαστές. Κάθε σπουδαστής θα εξασκήσει τη μέθοδο με τουλάχιστον μια οικογένεια και παράλληλα θα αποτελεί μέλος μιας εποπτικής ομάδας, με σκοπό την εις βάθους κατανόηση και εξειδίκευση στο Κοίτα με να Παίζω!. Οι ημερομηνίες για τις εποπτικές συναντήσεις θα οριστούν κατόπιν συνεννοήσεως με τους εισηγητές. Στο τέλος οι εκπαιδευόμενοι θα λάβουν βεβαίωση παρακολούθησης, για την «Watch me Play» Πρακτική ψυχαναλυτικής κατεύθυνσης, Εργασία με γονείς & παιδιά (0-7). Τα μέλη που έχουν ολοκληρώσει τις εποπτείες θα έχουν εκπαιδευτεί επαρκώς ώστε να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τη μέθοδο θεραπευτικά στο κλινικό τους έργο. Απαραίτητες προϋποθέσεις για την ολοκλήρωση αυτού του σταδίου 1. Ενεργή συμμετοχή σε όλες τις εποπτείες 2. Εφαρμογή της μεθόδου με τουλάχιστον μια οικογένεια. 3. Αναλυτικές καταγραφές όλων των συναντήσεων με την οικογένεια 4. Συμπλήρωση του reflective log (καταγραφές της κλινικής και εποπτικής διεργασίας).
Κοινότητα του Κοίτα με να παίζω!
Όσα μέλη έχουν ολοκληρώσει την εκπαίδευση θα ενταχθούν στην ομάδα θεραπευτών Κοίτα με να παίζω! της Ελλάδας. Τα μέλη θα έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής σε ετήσιες συναντήσεις για ενημέρωση των νέων ερευνητικών και τεχνικών ευρημάτων/ εργαλείων από την Tavistock και τη Jenifer Wakelyn.
Η εκπαίδευση στη μέθοδο χρειάζεται να αποτελεί ζωντανό κλινικό εργαλείο για τους εκπαιδευόμενους. Γι’ αυτό πέραν από το στάδιο της εκπαίδευσης και των εποπτειών, συστήνεται η χρήση της μεθόδου με τουλάχιστον 5 διαφορετικές οικογένειες και η αναλυτική καταγραφή του κλινικού υλικού, ώστε να συνεχιστεί η εξοικείωση με το θεραπευτικό εργαλείο και να εμπλουτιστεί η κλινική εμπειρία.