Βρείτε Σεμινάρια

Σεμινάριο εξ αποστάσεως

Πέρα από τις Λέξεις: Ενοποιώντας την Ψυχοσωματική και Σχεσιακή Θεραπεία

Διοργανωτής Σεμιναρίου E-Learning:
Gestalt Synthesis
Το σεμινάριο έχει λήξει! Αναζητήστε παρόμοια σεμινάρια στην κατηγορία Ψυχολογία

Εισηγητής

Με τον Michael Soth, διεθνώς αναγνωρισμένος ψυχοθεραπευτής, επόπτης και εκπαιδευτής με περισσότερα από 40 χρόνια εμπειρίας.

Ο Michael Soth είναι ένας συνθετικός-σχεσιακός-σωματικός ψυχοθεραπευτής, εκπαιδευτής και επόπτης, ο οποίος σπούδασε, έζησε και εργάστηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο από το 1982 μέχρι το 2021. Κατά τη διάρκεια αυτών των 40 ετών έχει διδάξει σε πολλά εκπαιδευτικά σεμινάρια συμβουλευτικής και ψυχοθεραπείας, ενώ παράλληλα εργάστηκε ως Διευθυντής Εκπαίδευσης στο Κέντρο Σωματικής Ψυχοθεραπείας Chiron.Κληρονομώντας έννοιες, αξίες και τρόπους εργασίας τόσο από την ψυχαναλυτική όσο και από την ανθρωπιστική παράδοση, ενδιαφέρεται για τη θεραπευτική σχέση ως μια ψυχοσωματική διεργασία μεταξύ δύο ανθρώπων που είναι ταυτόχρονα πληγωμένοι και ολόκληροι.

Στη δουλειά και στη διδασκαλία του, συνθέτει ένα ασυνήθιστα ευρύ φάσμα ψυχοθεραπευτικών προσεγγίσεων, εργαζόμενος προς την κατεύθυνση της πλήρους ενσωμάτωσης όλων των θεραπευτικών μεθόδων και προσεγγίσεων, η καθεμία με τα δώρα, τη σοφία και την εξειδίκευσή της, καθώς και με τις σκιώδεις πτυχές, τις πλάνες και τις περιοχές της λήθης της.

Η αρχική του εκπαίδευση στο Chiron στις αρχές της δεκαετίας του 1980 βασίστηκε στην ολιστική σωματική ψυχοθεραπεία, η οποία έχει βαθιές ρίζες στην παράδοση του Ράιχ και της μεταραϊχικής παράδοσης (συμπεριλαμβανομένης της Βιοενεργειακής του Alexander Lowen, της Βιοσύνθεσης του David Boadella και της Βιοδυναμικής Ψυχολογίας της Gerda Boyesen). Αυτές οι προσεγγίσεις του έδωσαν μια ισχυρή βάση στους από κάτω προς τα πάνω, ενεργειακούς, ψυχοσωματικούς τρόπους σκέψης και εργασίας, οι οποίοι συμπληρώθηκαν από την Gestalt, την Ψυχολογία με Προσανατολισμό στη Διεργασία και μια ποικιλία συμπληρωματικών ολιστικών σωματικών θεραπειών. Προς το τέλος της δεκαετίας του 1980 -μέσω της εργασίας του και της προσωπικής του διαδικασίας- άρχισε να αναπτύσσει ψυχαναλυτικές αντιλήψεις από μια ποικιλία ψυχοδυναμικών προσανατολισμών, συμπεριλαμβανομένης της Αναλυτικής Ψυχολογίας του Jung και της Αρχετυπικής Ψυχολογίας του Hillman. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990, έγινε ένας από τους αρχικούς πρωτοπόρους στη Συνθετική Ψυχοθεραπεία στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενσωματώνοντας επιπρόσθετα και άλλες παραδόσεις και προσεγγίσεις όπως η Υπαρξιακή, η Συστημική και η Συστημική Αναπαράσταση.

Το 2021 εγκατέλειψε το Ηνωμένο Βασίλειο και τώρα ζει κοντά στο τροπικό δάσος στην Κεντρική Αμερική, όπου συνεχίζει να εργάζεται διαδικτυακά, καθώς και να χτίζει ένα βιώσιμο κέντρο, το οποίο θα φιλοξενεί σεμινάρια και εκπαιδεύσεις στο μέλλον.

Σε ποιους απευθύνεται

  • Ψυχοθεραπευτές
  • Σύμβουλους
  • Coaches
  • Μέντορες
  • Επαγγελματίες ψυχικής υγείας

Σκοπός

Πιθανοί εκπαιδευτικοί στόχοι

Οι συμμετέχοντες θα:

  • Αναγνωρίσουν την αφανή σχεσιακή στάση του θεραπευτή ως έναν από τους βασικούς παράγοντες που διαμορφώνουν την προσέγγιση του θεραπευτή, παράλληλα με τη θεωρία, την τεχνική και τη μεταψυχολογία.
  • Κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά και τις διακρίσεις ανάμεσα στους 4 βασικούς σχεσιακούς προσανατολισμούς (ως περαιτέρω ανάπτυξη του μοντέλου της Stark).
  • Αναγνωρίσουν και θα εντοπίσουν τις προσωπικές τους τάσεις, ρεπερτόριο και τις συνήθεις προτιμήσεις τους ανάμεσα στις 4 στάσεις.
  • Μάθουν αρχές και τεχνικές για την επέκταση των ομιλητικών θεραπειών προς την ψυχοσωματική επίγνωση.
  • Αρχίσουν να αναγνωρίζουν την αντιμεταβίβασή τους ως διαδικασία του ψυχοσώματός τους.
  • Κατανοήσουν την έννοια της “φόρτισης” και πώς αυτή σχετίζεται με την εμπλοκή του θεραπευτή σε όλο το φάσμα των ψυχοσωματικών και σχεσιακών δυνατοτήτων.
  • Εξασκηθούν στον αναστοχαστικό βρόχο της δοκιμαστικής αναγνώρισης: Ποιος μπορεί να μιλάει σε ποιον;
  • Παρατηρήσουν πώς ο θεραπευόμενος αποφεύγει και ελαχιστοποιεί τη φόρτισή του και θα αναγνωρίσουν την ίδια διαδικασία στην εσωτερική διαδικασία του θεραπευτή.
  • Αναγνωρίσουν τον κατακερματισμό της “φόρτισης” και τη διαδικασία του θεραπευτή να “συγκεντρώνει τα θραύσματα”.
  • Αναπλαισιώσουν το “παράθυρο ανοχής” ως συστημική έννοια, που αφορά ολόκληρο το ψυχοσωματικό σύστημα της θεραπευτικής σχέσης.
  • Μάθουν να πηγαίνουν τη “φόρτιση” στην άκρη του παραθύρου ανοχής -να εργάζονται στην άκρη της οικειότητας.
  • Αρχίσουν να κατανοούν την παράδοξη ταυτόχρονη παρουσία των 4 βασικών σχεσιακών στάσεων.
  • Αρχίσουν να διατυπώνουν αρχές για τον σχεδιασμό παρεμβάσεων που γεφυρώνουν το ψυχοσωματικό και το σχεσιακό πεδίο και να συνδέουν τα θραύσματα μεταξύ των δύο πεδίων.

Περιγραφή σεμιναρίου

"Το ανθρώπινο δυναμικό είναι σαν τα αυγά των ψαριών -το 90% πάει χαμένο".
Βιολιστής Yehudi Menuhin

  • Άραγε χρησιμοποιείτε το πλήρες δυναμικό όλων των ικανοτήτων σας στις συνεδρίες σας με τους πελάτες σας;
  • Σε ποιες ψυχοσωματικές σας ικανότητες βασίζεται η πρακτική σας; -είτε είστε ψυχοθεραπευτής, σύμβουλος, coach, μέντορας ή ανήκετε σε οποιοδήποτε άλλη κατηγορία επαγγελματία ψυχικής υγείας.
  • Σε όλες τις ψυχολογικές θεραπείες και κλάδους, οι περισσότεροι από εμάς έχουμε διδαχθεί ότι η πρακτική μας βασίζεται στην “χρήση του εαυτού”. Στην πραγματικότητα, σε αντίθεση με άλλα επαγγέλματα, ως θεραπευτές αυτό τείνει να είναι το ένα και μοναδικό εργαλείο μας. Πόσο από αυτό το εργαλείο χρησιμοποιείτε όταν εργάζεστε; Το χρησιμοποιείτε στο μέγιστο των δυνατοτήτων του;
  • Αξιοποιείτε πλήρως τον εαυτό σας ως θεραπευτές;

Σε αυτό το σεμινάριο θα φέρουμε κοντά δύο παραμελημένους τομείς, τους οποίους όταν αρχίσουμε να τους χρησιμοποιούμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό, προς όφελος της διαδικασίας του θεραπευόμενου και της δικής μας αποτελεσματικότητας, τότε, δημιουργείται μια ισχυρή συνέργεια.

 1. Η ολιστική σωματική αντίληψη πέρα από τις “ομιλητικές θεραπείες”.

Θέλουμε να αποκτήσουμε πρόσβαση και να αξιοποιήσουμε το πλήρες πολυδιάστατο φάσμα των ικανοτήτων και της πολλαπλής νοημοσύνης του ψυχοσώματός σας: Αισθήσεις, συναισθήματα, φαντασία, γνωστικές δεξιότητες, διαίσθηση. Εδώ μπορούμε να αξιοποιήσουμε την παράδοση των σωματικών προσεγγίσεων, καθώς και τις ολιστικές και σωματικές θεραπείες τραύματος. Πλέον διαθέτουμε ένα ευρύ φάσμα τέτοιων προσεγγίσεων, από την παράδοση του Ράιχ μέχρι το Focussing, την Ψυχολογία με Προσανατολισμό στη Διεργασία και τη Sensorimotor Psychotherapy, οι οποίες εκτιμούν την αξία της σωματικότητας και των από κάτω προς τα πάνω τρόπων εργασίας με το σώμα.

2. Η αντιφατική ποικιλομορφία των σχεσιακών στάσεων και τρόπων

Πολλοί από εμάς, ως επαγγελματίες ψυχικής υγείας, λειτουργούμε από μία μόνο συνήθη σχεσιακή θέση, την οποία έχουμε απορροφήσει από τις εκπαιδεύσεις και τις παραδόσεις μας και συνήθως θεωρούμε δεδομένη:

Μπαίνουμε στο γραφείο μας, καθόμαστε στην καρέκλα του θεραπευτή και υιοθετούμε μία θεραπευτική θέση. Όταν όμως βλέπουμε επαγγελματίες από άλλες προσεγγίσεις, παραδείγματα και κλάδους, αναγνωρίζουμε ότι η επιτυχία της πρακτικής τους προκύπτει από το γεγονός ότι υιοθετούν εντελώς διαφορετικές σχεσιακές θέσεις. Αυτό εγείρει το ερώτημα: Ποιο είναι το πλήρες φάσμα των σχεσιακών δυνατοτήτων; Ποια είναι η ποικιλομορφία των χρήσιμων θεραπευτικών θέσεων; Και πώς θα έμοιαζε η πρακτική μας αν αναπτύσσαμε ευελιξία και ροή μεταξύ όλων αυτών των πιθανών και διαθέσιμων σχεσιακών θέσεων;

Παραδόξως, αυτά τα σημαντικά ερωτήματα σχετικά με αυτόν τον παραμελημένο τομέα του χώρου μας δεν έχουν αποσαφηνιστεί από την ανάπτυξη του σχεσιακού κινήματος τα τελευταία 30 χρόνια, αν και είναι θεμελιώδη για την κατανόηση της θεραπευτικής σχέσης ως σχέσης. Το γεγονός ότι ο ψυχοθεραπευτικός χώρος αποτελείται από μια ποικιλία αντιφατικών σχεσιακών θεραπευτικών θέσεων, καθεμία από τις οποίες έχει τη δική της συνεκτική, αναγκαία, έγκυρη και πολύτιμη συμβολή, δεν γίνεται αντιληπτό, εκτός αν κοιτάξουμε πέρα από τη δική μας θεωρούμενη ως δεδομένη συνήθη θέση και αμφισβητήσουμε την περιορισμένη και μερολητπική της θέση μέσα στο ποικιλόμορφο σύνολο των σχεσιακών μεθόδων.

Αυτό το σεμινάριο αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία συλλογικής μάθησης, συγκεντρώνοντας για πρώτη φορά ξεκάθαρα δύο εξίσου σημαντικές αρχές της θεραπείας του 21ου αιώνα με τρόπο που να είναι μεγαλύτερος από το άθροισμα των μερών του: Τις σωματικές προσεγγίσεις και την ιδέα των ποικίλων σχεσιακών μεθόδων. Οι θεωρήσεις αυτές αναπτύχθηκαν χωριστά, διαχωρισμένες, επί πολλές δεκαετίες, χωρίς ποτέ να συναντηθούν σωστά ούτε να αλληλογονιμοποιηθούν. Υπάρχουν μόνο λίγες διαθέσιμες συνθετικές διατυπώσεις που κατανοούν και εκφράζουν το σύνολο των διαφορετικών σχεσιακών τρόπων σε όλον τον χώρο της ψυχοθεραπείας· για λόγους απλότητας, σε αυτό το σεμινάριο θα χρησιμοποιήσουμε το μοντέλο της Martha Stark (και όχι τα άλλα, συμπληρωματικά μοντέλα της Petruska Clarkson ή της Lavinia Gomez).

Ακολουθώντας το βιβλίο της Martha Stark (Modes of Therapeutic Action, 1999) σχετικά με τους “τρόπους θεραπευτικής δράσης”, θα πρέπει να διευκρινίσουμε τι εννοεί με την ψυχολογία του ενός ατόμου, του ενάμισι ατόμου και των δύο ατόμων, καθώς και τη σχεσιακή στάση του θεραπευτή στην οποία αναφέρονται οι όροι αυτοί. Επειδή ο ορισμός της Stark για την “ψυχολογία των δύο ατόμων” δεν ταιριάζει με τον παραδοσιακό ανθρωπιστικό ορισμό του ίδιου όρου, με την έννοια της διαλογικής, αυθεντικής σχέσης Εγώ-Εγώ, θα πρέπει να διακρίνουμε μια πρόσθετη κατηγορία: Τη θέση του ενός και τριών τετάρτων. Έτσι, αυτό μας δίνει τέσσερις διαφορετικές βασικές σχεσιακές στάσεις.

Η κρίσιμη αναγνώριση που αποτελεί τη βάση αυτού του σεμιναρίου είναι η εξής: Σχεδόν κάθε σωματικά προσανατολισμένη τεχνική, πρόταση ή παρέμβαση ενός θεραπευτή, μπορεί να πραγματοποιηθεί από οποιαδήποτε από τις τέσσερις βασικές στάσεις σχέσης, αλλά με τρόπο που αλλάζει θεμελιωδώς την πρόθεση και την ατμόσφαιρα ανάμεσα σε θεραπευτή και θεραπευόμενο, καθώς επίσης και τον τρόπο με τον οποίο η παρέμβαση είναι πιθανό να εκληφθεί από τον θεραπευόμενο.

Ακριβώς επειδή η κυρίαρχη έµφασή μας είναι να επεκταθούμε πέρα από την ομιλητική θεραπεία και τον λεκτικό-αναστοχαστικό νου του θεραπευοµένου, θέλουµε να είµαστε σε θέση να σκεφτούµε όχι µόνο πώς ο νους του θεραπευοµένου εκλαμβάνει την παρέµβασή µας, αλλά και πώς αυτή εκλαμβάνεται από ολόκληρη την εγκατεστημένη δοµή του ψυχοσώματος του θεραπευοµένου, και εποµένως, εξ ορισµού, πώς εκλαμβάνεται από το ασυνείδητό του. Με όρους μεταβίβασης/αντιμεταβίβασης μπορούμε απλά να ρωτήσουμε: Σύμφωνα με το (ασυνείδητο) βίωμα του θεραπευόμενου, “ποιος” κάνει την σωματική παρέμβαση (ποιο πρόσωπο, φιγούρα ή μεταβιβαστικό αντικείμενο);

Αυτό σημαίνει ότι δεν υποθέτουμε -όπως τείνουν να κάνουν οι περισσότεροι σωματικά προσανατολισμένοι θεραπευτές, λόγω της διαγενεακής έλλειψης ενοποίησης με την ψυχαναλυτική παράδοση- ότι ο θεραπευόμενος αντιλαμβάνεται ρεαλιστικά την καλοπροαίρετη και βοηθητική πρόθεση του θεραπευτή όταν κάνει την παρέμβασή του, αλλά εκλαμβάνει την παρέμβαση αυτή μέσω της μεταβίβασης. Στη γλώσσα της σύγχρονης σχεσιακής ψυχανάλυσης: Η παρέμβαση μετατρέπεται σε εκπραξία· συγκεκριμένα, η παρέμβαση μπορεί να γίνει η επανάληψη και η αναπαραγωγή μιας τραυματικής σχέσης, και επομένως επιδεινώνει και ενισχύει τα αρνητικά μοτίβα του θεραπευόμενου, αντί να επιφέρει θεραπευτική αλλαγή.

Η ουσιαστική εφαρμογή αυτών των αναγνωρίσεων στην πράξη, περιλαμβάνει έναν αναστοχαστικό βρόχο στην εσωτερική διαδικασία του θεραπευτή πριν και κατά την πραγματοποίηση μιας παρέμβασης, ειδικά όταν ο θεραπευτής πραγματοποιεί σωματικές παρεμβάσεις (κάτι που ο ψυχαναλυτής Patrick Casement αποκαλεί “δοκιμαστική ταύτιση”): Πώς θα δεχτεί το ασυνείδητο του θεραπευόμενου την παρέμβαση που πρόκειται να κάνω; Μέσα από τον φακό ποιου μεταβιβαστικού αντικειμένου είναι πιθανό να με βιώνει όταν κάνω αυτή την παρέμβαση;

Ο εσωτερικός μας προβληματισμός πάνω σε αυτά τα ερωτήματα μπορεί αρχικά να βοηθηθεί και να ενημερωθεί με την απλή διάκριση των 4 διαφορετικών βασικών σχεσιακών στάσεων που αναφέρθηκαν παραπάνω: Ποια μορφή θα έπαιρνε η παρέμβαση από καθεμία από αυτές τις τέσσερις στάσεις και οπτικές; Με κάπως υπεραπλουστευτικούς όρους, πώς θα κάναμε την παρέμβαση:

  • Από μια φαινομενικά ουδέτερη θέση της ψυχολογίας του ενός ατόμου, μια θέση “γιατρού” ή “δασκάλου” (θεραπευτική αγωγή και ψυχοεκπαίδευση).
  • Από μια καλοπροαίρετη, επανορθωτική θέση “θετικής μεταβίβασης”.
  • Από μια θέση “αρνητικής μεταβίβασης”, η οποία αναγνωρίζει την παρουσία ενός τραυματικού προσώπου, μορφής ή “αντικειμένου”.
  • Από μια αυθεντική, διαλογική θέση ως συν-εξερευνητής.

Κατανοώντας αρχικά ότι και οι 4 αυτές θέσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν, προκαλεί μια ουσιαστική διαφορά στη θεραπευτική μας παρουσία, στην επίγνωση των ασυνείδητων διεργασιών και των διακυμάνσεων στη θεραπευτική συμμαχία, και τελικά στο βάθος και στον αντίκτυπο του θεραπευτικού χώρου που παρέχουμε. Σε κάθε περίπτωση, αναγνωρίζουμε έμμεσα ότι χρησιμοποιούμε τη θεραπευτική σχέση ως μικρόκοσμο της ζωής και του τρόπου που σχετίζεται το άτομο, αλλά κατανοούμε ότι η δική μας εστίαση και η δική μας συμμετοχή δεν είναι “ουδέτερη”, αλλά φέρει ασυνείδητη σημασία μέσω της αφανής σχεσιακής στάσης του θεραπευτή.

Πληροφορίες συμμετοχής

Αυτό το σεμινάριο διεξάγεται διαδικτυακά μέσω Zoom, διοργανώνεται στην Ελλάδα για Έλληνες θεραπευτές, αλλά θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά με ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά, οπότε όλοι οι αγγλόφωνοι θεραπευτές από όλο τον πλανήτη είναι προσκεκλημένοι. Ο τρόπος εργασίας και τα σεμινάρια του Michael Soth είναι συνθετικά, επομένως κατάλληλα και ενδιαφέροντα για θεραπευτές από όλες τις διαφορετικές θεραπευτικές προσεγγίσεις και παραδόσεις. Το πιθανότερο είναι ότι οι συμμετέχοντες θα φέρουν πολύ διαφορετικές προσεγγίσεις και επίπεδα εμπειρίας σε αυτό το σεμινάριο, έτσι στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε παραγωγικά αυτήν τη συνθήκη για την εκπαιδευτική μας εργασία.

Παρόλο που θα είμαστε διαδικτυακά, επικοινωνώντας μέσω οθονών υπολογιστών, η διδασκαλία και τα εργαστήρια του Michael Soth στοχεύουν να είναι όσο το δυνατόν πιο βιωματικά εντός των παραπάνω περιορισμών. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, ο Michael θα καλέσει τους συμμετέχοντες να προσφέρουν εθελοντικά παραδείγματα από τη δουλειά τους για επιδείξεις εποπτείας σε όλη την ομάδα. Μέρος της εργασίας θα πραγματοποιηθεί σε μικρές ομάδες.

Η βιωματική εργασία και οι θεωρητικές εισηγήσεις και συζητήσεις, όπως και η ομαδική διαδικασία και η πρακτική εξάσκηση δεξιοτήτων θα αλληλοσυμπληρώνονται ανάλογα με τις αναδυόμενες ανάγκες και προτεραιότητες της ομάδας και των συμμετεχόντων. Θέλουμε να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στην τήρηση της εχεμύθειας και να δεσμευτούμε ότι τίποτα άλλο εκτός από τη δική σας προσωπική συμμετοχή δεν θα κοινοποιηθεί αδιάκριτα σε άλλους, Με βάση αυτή την κατανόηση, προτείνουμε να βιντεοσκοπήσουμε το εργαστήριο, ώστε το βίντεο να μοιραστεί μεταξύ των συμμετεχόντων για μελλοντική αναφορά και μελέτη.

Δίνεται Βεβαίωση Παρακολούθησης

Διαδικτυακά μέσω ZOOM
Με διερμηνεία στα ελληνικά

Διοργάνωση: Alternative Media, Gestalt Synthesis, Integra CPD

Κόστος Συμμετοχής

190€ 150€ Έκπτωση έως 10 Ιουνίου

Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος

Τα στοιχεία σας αποστέλλονται απευθείας στην εταιρεία που διοργανώνει το πρόγραμμα εκπαίδευσης.