Ένα αποκλειστικά Πρακτικό Σεμινάριο στο οποίο θα παρουσιαστεί εκπαιδευτικό υλικό καρτών του ΔΙ.ΚΕ.Ψ.Υ. με βασικές θεματικές ενότητες, εστιασμένες στην σεξουαλική διαπαιδαγώγηση με τη χρήση οπτικοποιημένου υλικού.
Οι εκπαιδευόμενοι θα λάβουν ηλεκτρονικά το υλικό των εισηγήσεων.
Τα θέματα σεξουαλικότητας απασχολούν σημαντικά τις οικογένειες με παιδιά και εφήβους με ΔΑΦ και προβληματίζουν αρκετά τους γονείς ως προς τον κατάλληλο χειρισμό σε κάθε συνθήκη. Αφενός παρατηρείται πως μπορεί η οικογένεια να δυσκολεύεται να μιλήσει ανοιχτά για το θέμα αυτό και να δίνει έμφαση σε άλλους τομείς μάθησης και εκπαίδευσης. Άλλοτε πάλι μπορεί να το φέρουν οι γονείς σαν βασικό θέμα που τους προβληματίζει, τους προκαλεί αμηχανία και ζητούν άμεσα καθοδήγηση.
Οι συμμετέχοντες στο σεμινάριο θα εκπαιδευτούν σε όλα τα θέματα καθοδήγησης της οικογένειας, θα καταρτιστούν στην οργάνωση θεραπευτικού πλάνου σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και στον συνδυασμό προγραμμάτων για την επίτευξη των στόχων.
Θεματικές ενότητες
Στο σεμινάριο θα αναλυθούν:
-
θέματα σεξουαλικότητας παιδιών-εφήβων με ΔΑΦ,
-
μεθοδολογίες και τεχνικές παρέμβασης,
-
η συμβουλευτική προσέγγιση της οικογένειας και των σημαντικών άλλων.
Όταν ένα παιδί με ΔΑΦ μας δείχνει έντονα στοιχεία σεξουαλικότητας, είναι πολύ χρήσιμο να μπορούμε να κατανοήσουμε και να διαχωρίσουμε αν όντως έχει να κάνει με την σεξουαλικότητά του ή αν υπάρχουν αισθητηριακού ή άλλου τύπου εμπλοκές.
Ένα καλό αναπτυξιακό και αισθητηριακό προφίλ είναι απαραίτητο πριν την οποιαδήποτε παρέμβαση.
Ερωτηματολόγια και αξιολόγηση είναι τα εργαλεία μας προς αυτή την κατεύθυνση. Ένα πρόγραμμα σεξουαλικής εκπαίδευσης είναι πάντα εξατομικευμένο και μπορεί να βασίζεται σε βασικές τεχνικές παρέμβασης και θεραπευτικές προσεγγίσεις (Α.Β.Α, TEACCH κ.α.). Προϋποθέτει βασικές κοινωνικές δεξιότητες, κατανόηση των κοινωνικών κύκλων, κατανόηση της έννοιας του προσωπικού χώρου, κατανόηση των κοινωνικών κανόνων, αναγνώριση ιδιωτικών και δημόσιων πλαισίων, καθώς επίσης εφαρμογή κανόνων ατομικής υγιεινής.
Με πολλή προσοχή θα αναλύσουμε μαζί τη χρήση της οπτικοποίησης στην εκπαίδευση, κοινωνικές ιστορίες, πρακτικά ζητήματα και ουσιαστικά τρόπους διαχείρισης των επιμέρους δυσκολιών που αναδύονται στην εκπαίδευση των ατόμων με ΔΑΦ.
Ακόμα περισσότερο θα αναλύσουμε ποιος είναι ο ρόλος της θεραπευτικής ομάδας και ποιος είναι ο ρόλος των γονέων σε ένα πρόγραμμα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, ποια είναι η οριογραμμή του δικού μας ρόλου και που εμπλέκονται μόνο οι γονείς.