6/10/2016

Νέος επιχειρηματίας και μικρή επιχείρηση λιανικής. Τι να προσέξω?

του κ. Αριστοτελίδη
Αρθρογραφία

Σε αυτή την πρώτη μας επαφή μέσω του semifind, θα απευθυνθώ σε έναν άνθρωπο στον οποίο δεν είπα ποτέ αυτά που θα ήθελα.

Ξέρω ότι πιθανώς να μην το διαβάσει ποτέ, αλλά ακόμα κι αν το κάνει, είναι αργά πλέον!

Θα μιλήσω στο νέο ελεύθερο επαγγελματία ο οποίος με τα περιορισμένα του κεφάλαια, εν μέσω δύσκολων οικονομικών συγκυριών, ξεκίνησε τη μικρή του επιχείρηση σε κάποια γειτονιά της Ανατολικής Θεσσαλονίκης.

Άνοιξε το μανάβικό του κάποια στιγμή προς το τέλος του χειμώνα. Με ελπίδες και όνειρα. Γεμάτο από προϊόντα και πάγκους στημένους από έξω. Περνούσα από εκεί συχνά. Κάποιες λίγες φορές έτυχε να μπω μέσα και να πάρω 1-2 πράγματα. Τον Αύγουστο έκλεισε για διακοπές. Και δεν ξανάνοιξε ποτέ.

Δυστυχώς ο άγνωστος φίλος μου δεν είναι ο μοναδικός. Τα τελευταία χρόνια είδα πολλές μικρές επιχειρήσεις να ανοίγουν και να κλείνουν μέσα σε λίγους μήνες. Και αυτά που θα ήθελα να πω στον άνθρωπο αυτό, είναι τα παρακάτω:

Πριν ανοίξεις το μαγαζί σου, ήξερες ποιοι είναι οι στόχοι σου? Υπολόγισες ποια είναι τα λειτουργικά σου κόστη? Ενοίκιο, λογαριασμοί ΔΕΚΟ, τέλος επιτηδεύματος, ΟΑΕΕ και πόσα ακόμα μικρά και μεγάλα έξοδα. Όλα αυτά πρέπει να τα γνωρίζεις πριν βάλεις το κλειδί στην πόρτα. Και φυσικά να αποφασίσεις αν οι πωλήσεις που θα κάνεις θα μπορούν παράγουν τζίρο που θα υπερκαλύψει τα αναγκαία και θα σου επιτρέψει να έχεις ένα εισόδημα για σένα και την οικογένειά σου. Υπολόγισες ότι για κάθε ευρώ εμπορεύματος που πουλάς, δίνεις ένα ποσοστό στην εφορία? Γνώριζες ότι θα σου μένουν προϊόντα απούλητα και θα πρέπει να πετιούνται? Αλήθεια τώρα, πριν ξεκινήσεις έκανες κάποιο πλάνο? Τα έγραψες κάτω όλα αυτά?

Αναλογίστηκες ποτέ γιατί εγώ ο πελάτης θα επιλέξω να έρθω σε εσένα? Άνοιξες ακριβώς απέναντι από το συνοικιακό supermarket το οποίο έτσι κι αλλιώς έχει τη μαναβική του στο πεζοδρόμιο απέναντι σου. Στην περιοχή και σε μία ακτίνα 500μέτρων έχουμε 4 supermarket και περίπου άλλα τόσα μανάβικα. Όλα μεγαλύτερα, ομορφότερα και κεντρικότερα από το δικό σου. Μπήκες ποτέ στη θέση του πελάτη? Αναρωτήθηκες ποτέ ως καταναλωτής αν θα γινόσουν πελάτης στο μαγαζί σου? Τι είναι αυτό που προσφέρεις εσύ και δεν το προσφέρουν οι άλλοι? Είχες προϊόντα ποιοτικότερα από τους απέναντι? Ήσουν φθηνότερος? Είχες κάποια ιδιαίτερα προϊόντα που δε θα τα βρίσκαμε αλλού? Τρία όχι είναι οι απαντήσεις. Ακόμα όμως κι αν κάπου είχες μια διαφοροποίηση, ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, δεν έκανες κάτι για αυτό! Δεν το φώναξες δυνατά να το μάθει ο κόσμος και να έρθει να σε γνωρίσει!Έβγαλες κάποιο διαφημιστικό φυλλάδιο? Έκανες κάποιες προσφορές? Μία ιστοσελίδα? Κάτι στα socialmedia? Έστω μία εντυπωσιακή ταμπέλα έξω από το κατάστημα που να έχει κάποιο μήνυμα που θα τραβήξει τον πελάτη? Σε παρακαλώ ως καταναλωτής! ΔΩΣΕ ΜΟΥ ΕΝΑΝ ΛΟΓΟ! Εσύ δεν έδωσες κανέναν! Μπήκα στο μαγαζί σου 2-3 φορές, απλά και μόνο επειδή ήσουν ο μικροεπιχειρηματίας της γειτονιάς. Έτσι για να σε στηρίξουμε. Αν ψάχνεις ελεημοσύνη δε χρειάζεται να επενδύσεις όλα σου τα λεφτά σε ένα μαγαζί. Στάσου σε μια γωνία και άπλωσε το χέρι.

Ακόμα κι όταν μπήκα μέσα και ψώνισα, τι έκανες για να με κρατήσεις? Ερχόμουν χαμογελαστός κι εσύ ήσουν κακόκεφος και σκυθρωπός. Ήθελα να σου φωνάξω να ξυπνήσεις! Εγώ είμαι ο πελάτης! Εγώ σου δίνω λεφτά! Πρέπει να χαίρεσαι! Δε γίνεται οι κακοπληρωμένοι υπάλληλοι του supermarketαπέναντι να είναι χαμογελαστοί και ευχάριστοι, ενώ εσύ ο επιχειρηματίας να είσαι σκυθρωπός.

• Τώρα που το έκλεισες, πήρες κάποιο μήνυμα? Έγινες σοφότερος για την επόμενη φορά? Έβγαλες κάποιο συμπέρασμα για το τι έφταιγε? Είμαι σίγουρος ότι αν σε ρωτήσω θα πεις: «Η κρίση». Όχι φίλε. Η κρίση θα έφταιγε αν είχες ανοίξει πριν την κρίση και σου άλλαζε τα δεδομένα. Ούτε ο ανταγωνισμός φταίει. Δεν άνοιξε κανένας καινούριος ανταγωνιστής όσο ήσουν εκεί. Τα δεδομένα τα ήξερες πριν ξεκινήσεις!

Αυτά είναι μερικές μόνο σκέψεις που πέρασαν από το μυαλό μου αυτούς τους μήνες που σε έβλεπα. Λυπάμαι που δε σου μίλησα, ακόμα κι αν δε θα με άκουγες! Ελπίζω να είσαι καλά και να βρήκες κάποια άλλη απασχόληση που να σου ταιριάζει και να σε ευχαριστεί. Ελπίζω ότι αν ξεκινήσεις κάτι άλλο, θα το ψάξεις λίγο περισσότερο, θα κάνεις σωστούς υπολογισμούς, θα κάνεις κάποιες ενέργειες marketing, θα εξυπηρετήσεις σωστά τον πελάτη!

Διευθυντής Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων, New York College
Sales and Management Trainer