20/02/2018

Βιογραφικό σημείωμα Vs Social Media - Η μάχη του αύριο στην εύρεση εργασίας

του Μ. Μάρκου
Αρθρογραφία

Στην εποχή του internet globalization με τη συνεχή ανάπτυξη της τεχνολογίας και των social media, η αποστολή ενός βιογραφικού σημειώματος με ταχυδρομείο, fax ή ακόμα και με email - ιδιαίτερα στον ιδιωτικό τομέα - μπορεί να θεωρηθεί ακόμη και παρωχημένη κάποιες φορές. Τα social media (με κυριότερο εκφραστή το LinkedIn σε ό,τι αφορά τον επαγγελματικό τομέα) έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας, μιας και ανεξάρτητα από την ηλικία, το επάγγελμα, το φύλο, το μορφωτικό ή κοινωνικό επίπεδο, οι περισσότεροι από εμάς αφιερώνουμε από λίγο έως αρκετό χρόνο καθημερινά σε σχετικά sites στο διαδίκτυο, προκειμένου να διευρύνουμε τον κύκλο των επαφών μας (networking), να ανταλλάξουμε απόψεις ή να μάθουμε τα νέα των φίλων μας και της αγοράς. Σήμερα, το LinkedIn θεωρείται ο πιο επιτυχημένος ιστοχώρος επαγγελματικής κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως, μετρώντας περισσότερους από 300 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες σε περισσότερες από 200 χώρες.

Παράλληλα, η σημασία των social media για τους recruiters κατά τη διαδικασία των προσλήψεων αποτελεί γενική παραδοχή για την κοινότητα του Human Resourses. Υπάρχουν πάρα πολλές εταιρείες (ιδιαίτερα στις ΗΠΑ και κατά δεύτερο λόγο στην Ευρώπη) που παρακολουθούν τις νέες δυνατότητες που προσφέρουν τα social media και τα ενσωματώνουν σε μεγάλο βαθμό κατά τις αξιολογήσεις που κάνουν στα βιογραφικά που λαμβάνουν καθημερινά.

Η ερώτηση που τίθεται είναι: Θα μπορούσαν τα social media να αντικαταστήσουν πλήρως ένα βιογραφικό σημείωμα;

Ο νέος αυτός τρόπος «αναζήτησης» εργασίας έχει εισβάλει στις εργασιακές αναζητήσεις, στη διερεύνηση της αγοράς εργασίας και γενικότερα στην εργασιακή καθημερινότητα. Πλέον υπάρχει ταχύτερη ενημέρωση για τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας, πρόσβαση σε μεγαλύτερο όγκο πληροφοριών και δυνατότητα να αποκτήσει κάποιος επαφή με εταιρείες που πολλές φορές λόγω συνθηκών (απόσταση, χρόνος, κτλ)  μπορεί να μη συναντούσε ποτέ από κοντά. Αντίστοιχα, οι θέσεις στην αγορά εργασίας, όχι μόνο τοπικά αλλά και παγκόσμια, κοινοποιούνται πολύ πιο γρήγορα στο διαδίκτυο, ενώ οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα της άμεσης ενημέρωσης και ανταπόκρισης.

Συνεπώς, πράγματι τα επαγγελματικά κοινωνικά δίκτυα μπορούν να ασκήσουν σημαντικότατη επιρροή, αλλά δρουν μόνο συμπληρωματικά με το βιογραφικό. Η χρήση επαγγελματικών κοινωνικών δικτύων διευκολύνει μεν ιδιαίτερα τη διαμόρφωση ενός personal branding και ενός online βιογραφικού, σίγουρα όμως δεν μπορεί να λειτουργήσει με τη μορφή «αποκοπή-επικόλληση» (αγγλιστί “copy-paste”) στο βιογραφικό που θα αποστείλετε σε μια μελλοντική θέση εργασίας που σας ενδιαφέρει.

Χρησιμοποιώντας ένα συγκεκριμένο τύπο/μορφή βιογραφικού για οποιαδήποτε εργασία στην οποία στοχεύετε, είναι πολύ πιθανόν να μην ξεχωρίσετε κατά το πρώτο στάδιο της αξιολόγησης των βιογραφικών. Πάρα πολλοί φορείς (γραφεία εύρεσης εργασίας, headhunters, κτλ) που δραστηριοποιούνται με το recruiting, τονίζουν τη σημασία της διαμόρφωσης ενός βιογραφικού τόσο με SEO keywords, όσο και σε αντιστοιχία με την εταιρεία στην οποία κάθε φορά στοχεύετε και  με την περιγραφή της αγγελίας εργασίας για την οποία αποστείλατε την αίτησή σας. Μια αρκετά συνήθης πρακτική στις μέρες μας είναι να έχετε δημιουργήσει/διαμορφώσει πάνω από 2 τύπους βιογραφικών ανάλογα με τη θέση εργασίας και τις αρμοδιότητές της και να αναφέρετε τις αντίστοιχες παρελθοντικές σας αρμοδιότητες σε αντίστοιχη θέση. 

Ακόμα και σήμερα, η σημασία του βιογραφικού είναι εξαιρετικά σημαντική και φαίνεται ότι θα εξακολουθήσει να είναι για τους recruiters και τους HR Managers, καθώς αυτό θα αποτελέσει το κλειδί στην πρόσκληση κάποιου ενδιαφερόμενου  σε συνέντευξη εργασίας. Παρόλα αυτά, τα social media αλλά και το online networking μπορούν να είναι δυνατοί σύμμαχοι στην αναζήτηση της επόμενης εργασίας.

Χρησιμοποιήστε τα professional social media με στόχο την εύρεση των δεξιοτήτων αλλά και του επαγγελματικού background των ανθρώπων οι οποίοι ήδη εργάζονται σε θέσεις τις οποίες στοχεύετε. Δικτυωθείτε, προσθέστε επαγγελματίες στο δίκτυό σας, ζητήστε πληροφορίες για πιθανά ανοίγματα στην εταιρεία όπου εργάζονται ή ακόμα και τη δική τους οπτική για τον επαγγελματικό κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται και στον οποίο θα θέλατε να εργαστείτε κι εσείς.

Εν κατακλείδι, δημιουργήστε ένα πλήρες επαγγελματικό προφίλ (στο LinkedIn) στο οποίο θα αναγράφετε το βασικά στοιχεία του βιογραφικού σας και θα παραθέτετε ένα δείγμα της δουλειάς σας. Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ότι ο πιο συνετός και αποτελεσματικός  τρόπος εύρεσης εργασίας σήμερα αλλά και στο κοντινό μέλλον είναι ο συνδυασμός χρήσης ενός καλά δομημένου και διατυπωμένου βιογραφικού σημειώματος μαζί με την υποστηρικτική χρήση των επαγγελματικών κοινωνικών δικτύων, τα οποία θα σας δώσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για να ξεχωρίσετε στη δύσκολη αγορά εργασίας που βιώνουμε.

ΜΒΑ, Διευθυντικό Στέλεχος - Σύμβουλος Επιχειρήσεων & Καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων/Marketing

Διαβάστε επίσης

Καριέρα, τεχνολογία, συνέδρια και νέα σεμινάρια και επιμορφωτικά προγράμματα. Ενημερωθείτε για θέματα εκπαίδευσης και εργασίας