Οι συναντήσεις θα είναι κυρίως βιωματικές, δηλαδή θα διδασκόμαστε επί της πραγματικής ροής της ομάδας, με βάση τα όσα προκύπτουν και δουλεύουμε κατά τη διεργασία της ομάδας.
Θα εισαχθούμε στην ψυχοδραματική μέθοδο, ώστε να κατανοήσουμε βασικά στοιχεία της ψυχοδραματικής προσέγγισης στη θεραπεία ενώ παράλληλα θα έχουμε την ευκαιρία να κάνουμε προσωπική δουλειά σε ένα ασφαλές ομαδικό πλαίσιο εργασίας.
Θα δείτε πώς μπορούμε να δουλέψουμε τα θέματα των πελατών μας βιωματικά
σύμφωνα με την ψυχοδραματική προσέγγιση και την αξία της βιωματικής διαδικασίας στην ψυχοθεραπεία, της bottom-up θεραπευτικής προσέγγισης στο τραύμα—με οδηγό το σώμα, την κίνηση, το συναίσθημα, την εμπειρία του ατόμου όπως αναδύεται στο “εδώ και τώρα”, κατά τα λεγόμενα του Moreno: “The body remembers what the mind forgets”.
Θα κατανοήσετε την έννοια της ψυχικής υγείας και ανάπτυξης της προσωπικότητας μέσα από την ψυχοδραματική θεωρία και πρακτική για τον ζέσταμα (warm-up), τον αυθορμητισμό και τη δημιουργικότητα
Θα εισαχθείτε στη Θεωρία των Ρόλων, με βάση την οποία χαρτογραφούμε την προσωπικότητα του ατόμου με τις ποικίλες πλευρές του Εαυτού και τα εσωτερικευμένα συστήματα ρόλων που συνθέτουν μορφές λειτουργίας του ατόμου και στο πώς δουλεύουμε θεραπευτικά με βάση τη Θεωρία των Ρόλων
Θα γνωρίσετε και θα εισαχθείτε στις ψυχοδραματικές τεχνικές.
Θα εισαχθείτε στην Κοινωνιομετρία & Δυναμική των Ομάδων με θέματα όπως: τι θα πει ομαδοκεντρικό ζέσταμα, στάδια ανάπτυξης της ομάδας, ενίσχυση αμοιβαιότητας και “τήλε-σχέσεων”, δημιουργία συνοχικής ομάδας εργασίας κα.
Θα βιώσετε τα οφέλη και τους θεραπευτικούς παράγοντες του Ψυχοδράματος και ιδίως τη συμβολή του στην αίσθηση του ενοποιημένου εαυτού, της ενσωμάτωσης της προσωπικότητας, της ενδυνάμωσης της ψυχικής δομής, της σύνδεσης με τον “ουσιαστικό, αυθεντικό” εαυτό, τη συναισθηματική κάθαρση, τη θεραπευτική
δύναμη της ομάδας κα.
Μετά το πέρας των συναντήσεων θα έχετε διαμορφώσει μια καλή αντίληψη και εικόνα
-
της φιλοσοφίας, θεωρίας & πρακτικής στο κλασικό Ψυχόδραμα του Moreno
-
του τι περιλαμβάνει ο ρόλος του συντονιστή-Ψυχοδραματιστή & της θεραπευτικής αξίας του Ψυχοδράματος
*θα μπορείτε αν επιθυμείτε να προχωρήσετε στα επόμενα έτη της Ψυχοδραματικής Επαίδευσης, για την απόκτηση του πτυχίου & τίτλου του Ψυχοδραματιστή.
Λίγα λόγια για την Ψυχοδραματική προσέγγιση
Κατά την ψυχοδραματική προσέγγιση, ο θεραπευτής επιχειρεί να φτιάξει μια ισότιμη σχέση συνδιαλλαγής με τον θεραπευόμενο όπου ξεκινώντας από το “εδώ και τώρα “ της έκφρασής του σε λεκτικό και μη λεκτικό επίπεδο, τον προωθεί (“τον ζεσταίνει” κατά την ψυχοδραματική ορολογία) με τη χρήση των ψυχοδραματικών τεχνικών, με τις παρεμβάσεις του και μέσω της βιωματικής διαδικασίας, ώστε ο θεραπευόμενος να έρθει σε σύνδεση/συνειδητοποίηση με την ουσία των θεμάτων που εκθέτει και με πυρηνικά σημεία/ρόλους της προσωπικότητάς του που συνδέονται με αυτά τα θέματα.
Ο ψυχοδραματιστής βασίζεται στην παρατήρηση της συμπεριφοράς και προσωπικότητας του θεραπευόμενου, την οποία μαθαίνει να “διαβάζει” μέσα από τους ρόλους που ο θεραπευόμενος εκφράζει, τα μοτίβα ρόλων της ζωής του, και τα εσωτερικευμένα συστήματα των ρόλων μέσα από τα οποία αυτός λειτουργεί.
Η ψυχοδραματική προσέγγιση είναι προσωποκεντρική, “μη κατευθυντική” , που σκοπεύει περισσότερο όχι στο να λύσει ένα συγκεκριμένο πρόβλημα, αλλά να βοηθήσει το άτομο να αναπτυχθεί ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίζει τα θέματα και τις διάφορες καταστάσεις της ζωής με δημιουργικότητα και αυθορμητισμό.
Βασίζεται πολύ περισσότερο στην τάση του ατόμου προς την ανάπτυξη της υγείας και την προσαρμογή. Δίνεται έμφαση στην προσωπική εμπειρία και τα συναισθήματα του ατόμου. Επιχειρείται η εξισορρόπηση των επιπέδων σκέψης (νοητικό επίπεδο)- συναισθήματος (συναισθηματικό επίπεδο) και δράσης (συμπεριφορά), ώστε το άτομο να βρίσκεται σε αρμονία σε σχέση με αυτό που σκέφτεται, αισθάνεται και πράττει, να έχει δηλαδή μια ακέραια και ενοποιημένη δομή προσωπικότητας.
Η ενσυναίσθηση παίζει μεγάλο ρόλο στη θεραπευτική διαδικασία και ο ψυχοδραματιστής εξασκείται στο πως να “συνηχεί” με τον θεραπευόμενο και να συμβάλλει ως οδηγός στο να εξευρευνήσει πτυχές του εαυτού του, με σκοπό να βρει την δική του αλήθεια , στάση και αντιμετώπιση στα θέματα που τον απασχολούν αλλά και στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς του εν γένει.
Τέλος, αντιλαμβάνεται και μελετά τον άνθρωπο συστημικά, δηλαδή σε σχέση με τα συστήματα στα οποία συμμετέχει και με τα οποία αλληλεπιδρά (όπως σε σχέση με το οικογενειακό, εργασιακό, κοινωνικό, πολιτισμικό σύστημα και περιβάλλον του ατόμου).