Στο ΔΙ.ΚΕ.Ψ.Υ δουλεύουμε με παιδιά στο Φάσμα από το 1999. Η εμπειρία όλων αυτών των χρόνων, αλλά και τα σύγχρονα δεδομένα από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα, μας έχουν δείξει πως το παιχνίδι είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος εκπαίδευσης ενός παιδιού με ΔΑΦ. Αυτό που είναι δεδομένο για τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης, η κυριαρχία του ελεύθερου παιχνιδιού, για τους γονείς παιδιών με ΔΑΦ είναι ο μεγαλύτερος προβληματισμός.
Η αυτονομία, η ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων, η ενίσχυση του ενδιαφέροντος για το πρόσωπο αλληλεπίδρασης, η κατανόηση βασικών θεμάτων που ισορροπούν την κοινωνική συνύπαρξη, η ενίσχυση των θετικών συναισθημάτων και το μοίρασμα αυτών, είναι βασικά θέματα που θα αναλυθούν στο σεμινάριο μέσα από κατάλληλα διαμορφωμένες φόρμες παιχνιδιών. Η βελτίωση της ποιότητας ζωής των παιδιών με ΔΑΦ συνηγορεί στην ενίσχυση της ποιότητας ζωής όλης της οικογένειας.
Το παιχνίδι μετουσιώνεται σε ποιοτική κοινωνική αλληλεπίδραση, σε ενίσχυση του ενεργού ρόλου του παιδιού με ΔΑΦ. Δομούμε εκ νέου τη νευρολογική οργάνωση ενός παιδιού με πολλά ή λίγα ελλείμματα, με βασική αναφορά το παιχνίδι στη ζωή της οικογένειας, καθώς και τις δραστηριότητες καθημερινότητας, όπως η βόλτα, το περπάτημα, η γυμναστική, ο χορός, τα ψώνια, οι δουλειές του σπιτιού κ.α.
Είναι σημαντικό να μπορούν να εφαρμόσουν το πρόγραμμα οι γονείς στη ρουτίνα τους και οι θεραπευτές να προτείνουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για τους γονείς που συνεργάζονται σε συνθήκες εφικτές, χωρίς να υπάρχουν θέματα έλλειψης χρόνου, καθώς το πρόγραμμα είναι άμεσα εφαρμόσιμο στην καθημερινότητα της κάθε οικογένειας.
Οι γονείς που θα παρακολουθήσουν το σεμινάριο θα μπορούν να ξεκινήσουν την εκπαίδευση του παιδιού τους στα πλαίσια της καθημερινής οικογενειακής ζωής.
Οι ειδικοί επιστήμονες θα μπορούν να αξιολογήσουν και να εκπαιδεύσουν παιδιά με ΔΑΦ στη θεραπευτική συνθήκη, αλλά και να καθοδηγήσουν την οικογένεια για γενίκευση στη ρουτίνα, σε όλα τα κοινωνικά πλαίσια. Χρησιμοποιώντας τη χαρά και το κίνητρο που προσφέρει το παιχνίδι θα μεταδώσουν γνώσεις και θα καλλιεργήσουν δεξιότητες, προκειμένου να ενισχύσουν στο μέγιστο βαθμό το συναισθηματικό δέσιμο και την ποιοτική αλληλεπίδραση και επικοινωνία.
Θεματικές ενότητες
Το σεμινάριο είναι δομημένο έτσι ώστε να παρουσιαστεί με δυναμικό τρόπο, με τη χρήση βιντεοσκοπημένου υλικού μέσα από ένα πλήθος δοκιμασμένων παιχνιδιών, αλλά και δράσεων καθημερινής ζωής, όπου θα αντιστοιχούν στο κάθε επίπεδο εκπαίδευσης και θα στοχεύουν στη διδασκαλία συγκεκριμένων δεξιοτήτων που θα καλύψουν τα νευρολογικά κενά που εντοπίζονται κατά περίπτωση στην ανάπτυξη των παιδιών με ΔΑΦ. Η εκπαίδευση του ΔΙ.ΚΕ.Ψ.Υ περιλαμβάνει:
-
Ποιες είναι οι ρίζες του παιχνιδιού
-
Πως διαφοροποιείται το παιχνίδι στα παιδιά με ΔΑΦ
-
Στόχοι του Προγράμματος
-
Αξιολόγηση δεξιοτήτων παιχνιδιού
-
Φόρμα παρατήρησης, manual αξιολόγησης S.S.I.P.
-
Μεθοδολογία ανάπτυξης των κοινωνικών δεξιοτήτων στα διάφορα επίπεδα οργάνωσης παιχνιδιών και κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Παρουσίαση επιπέδων (Α+Β+Γ) παιχνιδιού και κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
-
Pattern activities, μοντέλα παιχνιδιού και δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής
Πρακτική εκπαίδευση συμμετεχόντων
Οι συμμετέχοντες θα έχουν την δυνατότητα να εμπλακούν άμεσα:
-
σε συνθήκη παρατήρησης βιντεοσκοπημένου υλικού και παρουσίαση συμπλήρωσης του manual αξιολόγησης S.S.I.P.
-
σε συνθήκη οργάνωσης μοντέλων παιχνιδιού, ανάλογα τον αιτούμενο στόχο και άμεσης παρουσίασης των σχετικών project.
Στο σεμινάριο θα χρησιμοποιηθεί βιντεοσκοπημένο υλικό με πραγματικά περιστατικά στο ΔΙ.ΚΕ.Ψ.Υ