21/9/2016

Μαθαίνοντας ξένες γλώσσες ως ενήλικας

της Ε. Αρβανίτη
Αρθρογραφία

Ένας καθηγητής της Διδακτικής είχε πει: "Χωρίς Γραμματική μπορείς να μιλήσεις λίγο και να επικοινωνήσεις στην ξένη γλώσσα˙ χωρίς Λεξιλόγιο, καθόλου".

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να μάθουμε λεξιλόγιο, και όλοι μαθαίνουμε με διαφορετικούς τρόπους: βλέποντας, ακούγοντας, δημιουργώντας, με κίνηση, με τρέλα, με σοβαρότητα. Αρκεί να χρησιμοποιούμε όλους αυτούς τους τρόπους, ούτως ώστε να βρούμε τον αγαπημένο και πιο αποτελεσματικό τρόπο μάθησης για το συγκεκριμένο αντικείμενο (ομάδα λέξεων, γραμματικό φαινόμενο, φράσεις καθομιλουμένης κ.ά.). Όμως θα πρέπει πραγματικά να χρησιμοποιήσουμε όλους τους τρόπους!

1) Έχουμε καταπληκτική μνήμη;
Θυμόμαστε χιλιάδες ανθρώπους και μέρη. Θυμόμαστε πολλές τεχνικές για να χειριζόμαστε το κινητό και τον υπολογιστή μας. Θυμόμαστε τουλάχιστον 10.000 λέξεις στη γλώσσα μας.

2) Μας αρέσει να βλέπουμε πράγματα;
- Γράφουμε αυτά που θέλουμε να μάθουμε
- Κάνουμε κάθε λέξη ή φράση εικόνα
- Αν γίνεται, διαλέγουμε ή σχεδιάζουμε τρελές εικόνες
- Φτιάχνουμε επεξηγηματικά διαγράμματα
- Χρησιμοποιούμε διαφορετικά χρώματα.

3) Μας αρέσει να ακούμε;
- Λέμε δυνατά ή και με ρυθμό αυτά που θέλουμε να μάθουμε
- Καλό είναι να υπερβάλλουμε στον τρόπο που λέμε λέξεις - κλειδιά. Παράξενες ή αστείες λέξεις μένουν στη μνήμη.
- Λέμε τις φράσεις με συναίσθημα. Τις δραματοποιούμε, αν γίνεται.
- Γράφουμε τις λέξεις όπως ακούγονται.
- Ακούμε τραγούδια και φτιάχνουμε στιχάκια.

4) Μας αρέσει η τρέλα;
- Φτιάχνουμε τρελές εικόνες για να απεικονίσουμε λέξεις ή φράσεις
- Φτιάχνουμε τρελά ακρωνύμια
- Παίζουμε παιχνίδια.

5) Μας αρέσει να κινούμαστε και να αγγίζουμε πράγματα;
- Φτιάχνουμε κάρτες με εικόνες και λέξεις και παίζουμε
- Χτυπάμε το πόδι ή το δάχτυλό μας στον ρυθμό των λέξεων
- Περπατάμε, όταν μελετάμε
- Χρησιμοποιούμε αντικείμενα
- Μιμούμαστε.

6) Μας αρέσει να δημιουργούμε;
- Φτιάχνουμε ομάδες λέξεων ή φράσεων με βάση ομοιότητες, αλλά και με χιουμοριστική νότα
- Γράφουμε ποιήματα
- Φτιάχνουμε διαλόγους
- Γράφουμε emails, ιστορίες, αστεία, στίχους.

7) Μας αρέσει να σκεφτόμαστε σοβαρά;
- Βρίσκουμε τους δικούς μας τρόπους μάθησης
- Βρίσκουμε τρόπους να εξηγούμε αυτά που μαθαίνουμε
- Βρίσκουμε τρόπους να ομαδοποιούμε και να κατατάσσουμε
- Παραθέτουμε όλες τις λέξεις και φράσεις που θυμόμαστε για ένα θέμα (mindmap)
- Εξηγούμε τις ιδέες μας σε άλλους
- Διδάσκουμε.

Μελέτη - διάλειμμα - μελέτη - διάλειμμα
Μελετάμε για 10-15 λεπτά και μετά σταματάμε. Κάνουμε για 5 λεπτά κάτι άλλο (ακούμε μουσική ή πηδάμε πάνω κάτω - αυτό οξυγονώνει τον εγκέφαλο!). Μελετάμε μετά άλλα 15 λεπτά τα ίδια πράγματα αλλά με διαφορετική μέθοδο.
Μετά από περίπου 2 μέρες και μετά από περίπου 2 εβδομάδες δουλεύουμε πάνω σε αυτά που μελετήσαμε.

Κάνουμε πράξη τη θεωρία. Δεν βοηθάει πολύ μόνο να κοιτάμε/ακούμε και να διαβάζουμε. Διότι υπάρχουν πολλοί τρόποι για να πάμε μπροστά, αλλά μόνο ένας για να μείνουμε στάσιμοι.
Φ. Ρούσβελτ

Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων
Εισηγήτρια Σεμιναρίων Διδακτικής/ Μεθοδολογίας

Διαβάστε επίσης

Καριέρα, τεχνολογία, συνέδρια και νέα σεμινάρια και επιμορφωτικά προγράμματα. Ενημερωθείτε για θέματα εκπαίδευσης και εργασίας